V tomto článku se dozvíte hlavní zásady diety, které jsou nesmírně důležité a pokud je nebudete znát, či nebudete těchto zásad dbát, může být vaše dieta neúspěšná.

1. Kalorický deficit

Vaše tělo spotřebuje svému chodu určité množství kalorií za den tomu se říká bazální metabolizmus, o bazálním metabolizmu se dočtete v samostatném článku:Co je to Bazální metabolizmus. Důvod proč zde o něm píši je ten že je třeba si tuto hodnotu spálených kalorií připočítat ke kaloriím spáleným pohybovými aktivitami.

Protože základem diety je kalorický deficit, neboli větší energetický výdej(pohybovou aktivitou + bazální metabolizmus) nežli příjem (potravou).

2. Složení stravy

Dalším důležitým bodem diety je vyvážený poměr složení ve stravě, abyste nejedli moc tuků a zároveň neměli málo  bílkovin například, které kromě toho že jsou základní stavební látkou svalů a i jejich výživa také pomáhají k spalování tuků.

Jak by mělo vypadat složení stravy: Sacharidy 40%, Bílkoviny 30%, Tuky 30%

3. Jíst často a pravidelně

Tato zásada je stejně důležitá jako předchozí zásady. Musíte se naučit jíst pravidelně, tedy nejlépe vždy ve stejný čas. Důvod je jednoduchý pokud tělu budete pravidelně ve stejný, či podobný čas dodávat potravu nebude mít potřebu si jí ukládat na horší časy v tucích.

Jíst často znamená, že váš denní povolený příjem kalorií rozdělíte do 5-6 jídel, kdy se bude jednat o snídani s cca 20% z příjmu,  2 svačiny cca 10% případně + druhá večeře (max 2% z podílu svačin),  oběd 40%, večeře 30%

4. Pohybová aktivita

Možná si myslíte že pohybová aktivita nepatří do základních zásad diety, to se ovšem mýlíte, protože nelze hubnout pouze neustálím redukováním kalorického příjmu. Důvod je jednoduchý tělo je uzpůsobené, aby si zvykalo na různé situace a tedy pokud snížíte kalorický příjem určitou dobu bude pálit tuky a vy budete hubnout, bohužel za nedlouho si zase zvykne na tento přísun kalorií a vy přestanete hubnout, což povede k další redukci kalorií. Jistě vám došlo, že takto nelze hubnout do nekonečna a také tento způsob hubnutí je jedním z hlavních důvodů, proč za nedlouho dietu většina lidí vzdá. Protože neustálím snižováním energetického příjmu začnou být unavení a tělo nebude mít dostatek energie, což bude působit i na psychiku, podrážděnost atd. což vyústí v již zmiňovaný nezdar a návratu do předešlých zajetých kolejí.

Správná dieta kombinuje pohybovou aktivitu se snížením energetického příjmu. Záleží čistě na vás, jak si tuto kombinaci uzpůsobíte, jestli například, což bych doporučoval 70% bude tvořit pohybová aktivita a 30% snížení energetického příjmu.  Raději napíši že těmi 70% pohybovou aktivitou se samozřejmě nebude snižovat příjem potravy, ale zvýší se energetický výdej těla tím se bude hubnout.

5. Dostatečný pitný režim

Ne nadarmo se říká, že voda je základem života. Voda je součástí každého procesu v těle. Pomáhá odvádět odpadní látky z těla a zároveň pomáhá i pálit tuky, proto je důležité dostatečně pít.  Denně byste měli vypít přibližně 3 litry vody.

V případě pokud provádíte nějaké pohybové aktivity zrovna v ten den měli byste pitný režim zvýšit podle zátěže pohybové aktivity klidně i o 1-2l vody.