Je vcelku jedno, jestli máte za sebou trénink v posilovně, běh nebo jste celý den štípali dříví na chalupě. Po jakékoliv větší fyzické aktivitě naše tělo potřebuje regenerovat. Téma regenerace našich svalů, dostatku spánku a té správné stravy, je stále dokola omílané jak na internetu, tak ve sportovních a lifestylových časopisech. Pokud se na to zaměříte, zjistíte, že je vlastně všude napsané to samé, jen jinými slovy. Ve skutečnosti je to pár jednoduchých zásad, které je třeba dodržovat, abychom našim svalům vytvořili vhodné podmínky pro kvalitní a rychlou regeneraci. Tak proč se jimi většina neřídí?

Odpovědí by mohlo být, že není čas. Ráno náš spánek přeruší otravný budík, odbijeme se rychlou snídaní a už musíme do školy nebo do zaměstnání. Odpoledne jsme rádi, že stihneme hodinový trénink a po rychlé sprše už zase spěcháme za dalšími povinnostmi. Večer je najednou po půlnoci a my si uvědomíme, že 8 hodin spánku už zase nezvládáme.

To je klasický každodenní příběh. Dnešní doba je prostě hektická a povinností mnoho. Další velmi častou záležitostí (především u začínajících) je přetrénování. Chceme, aby naše výkonnost byla větší, svaly silnější a podle toho také nastavujeme náš trénink – na maximum. Pravdou ale zůstává, že vaše svaly rostou, pouze když odpočívají. A když jim nedopřejete dostatečný čas a podmínky na regeneraci, kýžený výsledek se prostě nedostaví. Naopak může přijít na řadu vyčerpání organismu a pocit vyhoření.

V Americe se říká NO PAIN NO GAIN! Tedy něco jako, že bez bolesti není růstu. A určitě není na škodu, sáhnout si občas na maximum a poznat své limity. Ale rozhodně ne každý trénink. A když už máme v plánu se pořádně zničit, je třeba myslet na to, jak bude naše tělo další dny regenerovat. Můžete namítat, že kulturisté ve svých trénincích jdou vždy na MAX. Jenže odpovědí je opět právě REGENERACE. Tedy, že kulturisté perfektně znají své tělo, mají dostatek spánku (9 i více hodin denně), individuálně nastavenou sportovní výživu a dopřávají si například časté masáže.

Někdy tedy na škodu z našeho horlivého snažení trochu ubrat a naopak chvilku odpočívat. Možná se budete divit, jaký výsledek to bude mít.

Jak tedy na regeneraci?

Stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel a uvidíte, že výsledek se brzo dostaví. A nemusí to být nutně svalový růst, k lepšímu tréninku úplně stačí, když se člověk cítí odpočatý a svěží.

Pravidla pro regeneraci:

  • Dostatek sacharidů a bílkovin ve stravě
  • Pravidelný strečink / zklidnění po tréninku
  • Aktivní relaxace
  • Odbourání stresu
  • Dostatek kvalitního spánku

Pokud se chcete o těchto pravidlech a o tom, jak správně nastartovat kvalitní regeneraci (Odkaz na článek), dozvědět více, navštivte specializovaný web na sportovní a zdravou výživu e-vyziva.cz, kde najdete ty nejlepší doplňky podporující regeneraci za super ceny.